dél-koreai sorozat
Készült: 2012
Részek száma: 20
Műfaj: misztikus,
kosztümös vígjáték
Szereplők:
Shin Min Ah (A Love To Kill, My Girlfriend is a Gumiho)
Lee Jun Ki (Iljimae, Time of Dog and Wolf, Hero)
Yun Woo Jin (Ojakgyo Brothers)
Kwon Oh Joong (Damo)
Yoo Seung Ho (The Legend, Operation Proposal)
A rendkívüli
népszerűségnek örvendő Lee Jun Ki ezzel a sorozattal lépett be újra a doramák
vérkeringésébe, miután letelt a kötelező katonai szolgálata. Több
szerepajánlatot kapott (például a konkurens Faith főszerepéét), egy
nyilatkozatában azonban azt mondta, azért választotta ezt a sorozatot, mert a
forgatókönyv egyedinek és érdekesnek tűnt számára. Nos, szerintem is az volt,
úgyhogy ez a nyitány valóban sikeresnek tekinthető.
Az Arang and the
Magistrate lényegében kísértettörténet, ami egy sorozattéma kiválasztásánál
kicsit maradinak tűnhet, ha belegondolunk, hogy jelenleg épp a
vámpíros-erotikus-vérfarkasos „retro” kultuszát éljük. A szellemek ezzel összehasonlítva
már ódivatúak és unalmasak. Másrészt viszont a koreai kosztümös
sorozatok tekintetében elég visszafogott az ilyen jellegű kínálat, úgyhogy én
sokkal nagyobb örömmel vettem a túlvilági kitekintést, mint a fentebb említett
kultúrszörnyeket.
Szerintem ahhoz,
hogy ezt a sorozatot felhőtlenül élvezni tudja valaki, legalább kicsit
szeretnie kell a fenti műfajok mindegyikét. Különben még Lee Jun Ki és Shin Min
Ah kétségkívül kellemes párosítása sem fog elég nyomós okot szolgáltatni ahhoz,
hogy 20 részen keresztül kitartsunk. Szerencsére én nem vagyok ellene egyiknek
sem, ezért örömmel jelenthetem, hogy Arang és a magisztrátus kalandjai
kellőképp lekötötték az érdeklődésemet.
Lássuk, miről is
szól a történet.
Van egy isten
háta mögötti település, Miryang, ahol rejtélyes módon sorra hullanak a frissen
kinevezett magisztrátusok. A halálesetek azonos forgatókönyv szerint szoktak
lezajlani: este még minden rendben van, másnap reggelre azonban a szerencsétlen
elöljárók élettelenül hevernek a szobájuk padlóján. Bár mindenki gyanítja, hogy
emögött valamiféle túlvilági beavatkozás
áll, senki sem annyira bátor, hogy közbeavatkozzon.
Ebben a városkába
érkezik meg történetünk kezdetén az eltűnt édesanyja után kutató fiatalúr, Kim
Eun Oh (Lee Jun Ki), valamint a szolgája, Dol Se (Kwon Oh Joong).
Kim Eun Oh, bár
első pillantásra nem sokban különbözik a többi könnyelmű nemesifjútól,
különleges adománnyal bír – látja a szellemeket. Út közben természetfeletti
élményben lesz része – egy sötét alak által üldözött fiatal nő kísértetével
találkozik. Bár kétségbeesetten igyekszik úgy tenni, mintha észre sem venné a
jelenést, később mégis meg kell osztania az éjszakai menedékét a túlvilági lénnyel,
ráadásul a történetét is kénytelen végighallgatni.
Arang (Shin Min Ah) egy „szűz
kísértet” vagyis egy hajadonon meghalt lány szelleme, és az ilyen teremtmények
a koreai hiedelem szerint különösen ádázak és veszélyesek. Ő maga nem így
gondolja, mi több, egyáltalán nem is érti, mit keres a halandó világban, mert
egyáltalán nem emlékszik sem az eredeti életére, sem a nevére, sem a halálára.
Csak annyit tud, hogy sikeresen megszökött a „halálangyal” fogságából, akinek a
holtak országába kellett volna kísérnie. És semmi mást nem szeretne, mint
megtudni, miért kellett idejekorán elbúcsúznia ettől a földi világtól. A
magisztrátusokat is azért kereste fel, hogy segítséget kérjen – ő igazán nem
tehet arról, hogy mind szörnyethaltak, amikor megpillantották!
Kim Eun Oh nem az
a fajta fiatalember, aki túl sokat törődik mások problémáival, így Arang sorsa
sem túlságosan hatja meg. Még akkor sem akar segíteni neki, amikor a
kísértetlány közbenjárásával és némi erőszakkal a három helyi hivatalnok úgy
dönt, őt teszi meg a következő magisztrátusnak. Csupán akkor támad fel benne az
érdeklődés, amikor megpillantja Arang hajában azt a hajtűt, amit ő ajándékozott
az eltűnt édesanyjának. Ez már elég nyomós ok, hogy kezdetét vegye egy
természetfeletti nyomozás, amelyen keresztül epizódról epizódra bontakoznak ki
a háttérben lappangó sötét igazságok.
Amit szerettem
ebben a történetben, az elsősorban éppen ez: az építkező jellege, az, hogy
apránként tudjuk meg, ki is voltaképp Arang, meg az a titokzatos, szomorú szemű
fiatalúr (Yun Woo Jin), akire minden teliholdkor rettentő küldetés vár, és mi módon
kapcsolódik a múltjuk Eun Oh-hoz, az édesanyjához, a fekete ruhás
„halálangyalhoz”, sőt mi több, a Jáde Császárhoz és az Alvilág Urához, akik a mennyekből
figyelik minden lépésüket. Olyan ez az egész, mint egy régi mese, amelyből
érintőlegesen megismerkedhetünk a koreaiak hiedelemvilágával, a buddhizmussal
kevert ódon sámánhittel is. Ezt képviselik többek között a 9 pokol, a kéregető
szellemek, védő talizmánok, ősök idézése, sőt, az említés szintjén megjelenő
gumiho is. Azt már kevésbé értettem, miért kutyulták bele a görög mitológiát,
hiszen a halál révésze, a Sztüx folyó, meg a hátán virágokat növesztő kecske
egyértelműen hellén hagyomány.
A másik, amit kiemelnék, a sorozat szokatlan
hangulata – annak ellenére, hogy a misztikum és a túlvilág itt létező
valóságként volt megjelenítve, és a jelenetek egy jelentős részét éjszaka
vették fel, egyáltalán nem tűnt nyomasztónak, sőt, a műfajhoz mérten egészen
könnyedre sikerült. Voltak benne „hagyományosan” vicces karakterek, mint
például a három hivatalnok, Eun Oh túlbuzgó szolgája és a sámánlány, valamint
kedvenceim, a jin és a jang egyensúlyát képviselő Jáde Császár és komor
alvilági fivére. Igaz, én elviseltem volna benne még több fekete humort (mint
amilyet például a nem kicsit morbid, ám annál mulatságosabb animációs alkotás,
A halott menyasszony képvisel).
Ez persze
ízlésfüggő. Mint ahogy az is, hogy sokaknak hiányérzetük támadt a romantikus
szál kibontását illetően. Ezzel nagyjából egyet is kell értenem, mert mind Lee
Jun Ki, mind Shin Min Ah kiváló szokott lenni a drámai, érzelmes jelenetekben,
és ezt jobban kiaknázhatták volna. A történet elején még lehetett érezni a
„szikrákat”, például abban a jelenetben, amikor a magisztrátusnak méretet
kellett vennie Arangról az új ruhához – azonban ezekből a szikrákból a sorozat
végére sem lett erdőtűz. Azért, hogy elég visszafogottra sikerültek a két főszereplő
közös jelenetei, szerintem inkább a koncepció, mint a színészek okolhatók, és
ha így van, akkor abba bele kell nyugodni.
A történet
megnyugató lezárását – szokás szerint – megint az utolsó részbe akarták
belesűríteni, amiért kár volt, főleg mert a 20 epizód alatt akadtak itt-ott üresjáratok.
A felesleges helyet foglaló jelenetek játékideje nagyon hiányzott a végéről.
Mindezek ellenére elmondhatom, hogy ez egy kedves sorozat volt, és nem bántam
meg a vele eltöltött huszonegypár órát. Színészileg is mindenki a helyén volt,
nemigen akadt olyan karakter, aki túlságosan irritált volna (bár Eun Oh
anyukájának arcán erősen látszottak a plasztikai beavatkozások, és néha úgy
meresztgette a szemét, hogy aggódtam, nehogy kiessen a kontaktlencséje). A
látványvilág és a zene ugyancsak méltó volt a sorozathoz.
Tetszési indexem: 8/10.
Tetszési indexem: 8/10.
Kedves Jackimi!
VálaszTörlésEgyetértek az értékeléseddel és bár nem volt a film "körömlerágós", én bevallom, minden pillanatát élveztem. Egy igazán kellemes és szórakoztató sorozat volt, remek színészi játékkal. Nem vonultatott fel sok szereplőt, de akik szerepeltek benne, azoknak mindnek különleges szerep jutott. Örülök, hogy a fordítók jóvoltában megnézhettem, és annak is örülök, hogy Jun-ki visszatérése jól sikerült.